Sunday, February 13, 2011

Valentine

Valentine

Surah Azzumar ayat 39:53

Katakanlah (wahai Muhammad) “ Wahai hamba-hamba ku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri ( dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus Asa dari rahmat Allah kerana Sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun Lagi Maha Mengasihani ”……


Will u be my valentine…~uweekk~ , I wish u be my valentine,  I luv you baby…(yarkss) ..parti buih…n ntah ape lagi yang budak kunun nya romantic buat utk tunjukkan yang diorang chenta,sayang n  kasih pada girlfriend or boyfriend diorang nie…(ee..geli)
Pastu sebok duk menghabiskan duit beli kad-kad yang x bape comel tu, coklat-coklat yang bape nk sedap tu, teddy bear yang x bape gebu + kiut..bunga bunga rose yang x bape wangi tu……..( kalo besday mummy n daddy korang tu budget je nk celebrate…tu pon berkira..anniversary parent  ade ke bagi hadiah..)

So, xpayah lah mgada ngada nak celebrate together with tersayang…kononnya…tau x bahawa “ amalan sambut ‘valentine day’ nie x penah dianjurkan dalam Islam..fact nye, roh perayaan tersebut ada unsur2 agama Kristian n amalan yg dibuat tu  (beli kad-kad yang x bape comel tu, coklat-coklat yang bape nk sedap tu, teddy bear yang x bape gebu + kiut..bunga bunga rose yang x bape wangi tu) dan brcampur ng maksiat adalah totally bercanggah n dilarang oleh agama kita"…so, xpayah la nk g celebrate2…

Sebenarnya on 11 Feb 2011 bersamaan hari Jumaat 8 Rabiulawal 1432 H saya ada pergi ke majlis santapan rohani..hehehe @ bicarawara @ ceramah…..

Awas Jerat Valentine Day” kt
Auditorium D8, Kompleks D, JAKIM, Presint 1, Putrajaya
Moderator : Fahrin Ahmad ( ohh..terpesona..~~)
Muhammad Asyraf B Redzuan (Juara Imam Muda),
Ustaz Mohamad Zarifi Mohamad Daud (wakil dr JAKIM )
Pn Rosmawati bt Zainal @ Ummi Rose (wakil Raudhatus Sakinah),




banyak pengisian n info2 yang saya dapat dari talkshow tu...so, moral of the story sayangilah orang2 yang signifikan dgn anda je..



Ustaz Zarifi tanya..: "siapa kat sini belum ada kekasih lagi"....so, saya dengan lajunye lah angkat tangan..hahahha...jujur..!! 
" bukahkah ibu, ayah, kakak, abang, adik, rakan2, guru2 anda itu kekasih anda...mereka adalah orang2 yang dekat dgn anda, memberi anda kasih sayang, ilmu dan segala bentuk keperluan untuk anda..kita semua punyai kekasih sendiri selain kekasih agung yang kita cintai iaitu Allah dan Rasullullah swt.., "
" bukah menentang fitrah manusia untuk berkasih - kasihan, untuk cinta menyintai..tapi mestilah dilandaskan ke jalan yang mengikut syariat...." 

Begitulah sedikit sebanyak info yang saya dapat dari ahli2 panel pada malam tu..so moral of the story 
~ bercintalah disaat diri kita benar-benar bersedia untuk berkahwin (setelah dpt kje, mampu dr segi fizikal n mental,++ ) bukannya just cinta mainan ( cinta geli2 je )..:p 
berusaha lah untuk membina cinta yang hebat, insyaAllah akan bahagia di dunia dan akhirat..~
....< kpd insan yang dulu pernah ada perasaan 'luv' kt saya even  cinta monyet   pun n even sekejap pn, t.q sy ucapkan..kerna awk lah yg mula mngajar ajar erti 'cinta'  'luv2 ni'.. smoga kebahagiaan milik kalian berdua..>

cehh..tanak r sedey2 nie..;p ...ehmm..at least dpt jumpe ng Fahrin Ahmad n Asyraf Imam Muda ari2...hehe...sangat teruja ,ok.!!! even xdapat amik gmba pn, dpt jumpe face to face pn kira ok lah jgk..hahahah....sb sgt ramai kot budak nk interframe ng die..aishhh...





so..anyway, saya ingtkan untuk diri saya sendiri..semoga dijauhkan dari segala bentuk perkara2 yang berbentuk kemaksiatan..hehehe..

~ sekian ~

2 comments:

  1. huhu..,best2..,rugi x p...neway,kak fatra follow la kita...hehee

    ReplyDelete
  2. ok..dh follow cik naura...kikiki...a'ah..mase tu die nak 2 org wakil je..pas2 lastly, nk sorang lagi ..wira la last kopek person..hahaha..best jugak la..sb dpt jmpe fahrin ahmad..hehe..n asyraf imam muda..:)

    ReplyDelete