Monday, July 11, 2011

bLajO sAiNs dOLu-dOLu..

OHH BANGAU...!!



Bangau ohh bangau..kenapa engkau kurus..?
Macam mana aku x kurus..ikan tak mahu timbul..2x

Ikan ohh ikan..kenapa x mahu timbul..?
Macam mana aku nk timbul.. rumput panjang sgt..2x

Rumput ohh rumput..kenapa panjang sgt..?
Macam mana aku x panjang..kerbau tak makan aku.. 2x

Kerbau ohh kerbau..kenapa tak makan rumput..?
Macam mana aku nk makan..perut aku sakit..2x

Perut ohh perut..kenapa engkau sakit..?
Macam mana aku x sakit..makan nasi mentah..2x

Nasi ohh nasi..kenapa engkau mentah..?
Macam mana aku x mentah..kayu api basah..2x

Kayu ohh kayu..kenapa engkau basah...?
Macam mana aku x basah..hujan timpa aku...2x

Hujan ohh hujan..kenapa timpa kayu..?
Macam mana aku x timpa..katak panggil aku...2x

Katak ohh katak..kenapa panggil hujan..?
Macam mana aku x panggil..ular nak makan aku...2x

Ular ohh ular..kenapa nak mkan katak...?
Macam mana aku x makan..memang makanan aku...!!!















Teringat lagu nie..ade dalam buku teks Sains derjah 4 kot..kalo x silap..hehehe..name cikgu ajar subjek Sains tu cekgu Abdul Kudus..thanks cikgu..see i can remember that  moment at our makmal sains...hahahaha..

Cikgu cakap lagu nie menunjukkan rantai makanan dalam kehidupan haiwan....mereka memerlukan antara satu sama lain untuk meneruskan kelansungan hidup..waahaha..senang je kan belajo mase sekolah2 dolu..formula pn ringkas2 je...


Ikan ~ dimakan oleh ~ Bangau
Rumput ~ dimakan oleh ~ Kerbau
Katak ~ dimakan oleh ~ Ular

Tapi konsep lagu ni ade gak penting nya dalam kehidupan kite..sebabnye.., kita sokmo2 ’membangau’ tiap2 hari...  haa..’membangau’ tiap tiap hari...bia betul..!! nk nengok burung bangau pun susah..sebulan sekali pn xde..lain le kalo kt fakulti..sb ade kolam yg banyak bunge teratai..selalu gak nampak burung bangau lepak kt ctu..usha2 ikan la tu....

Ok..let’s check it out…

Kalo kite lewat bangun..lewat dtg kuliah ke..lewat g kje ke..
Kita ‘bangau’ kan jam loceng la, traffic jam la..roomate x kejut la..etc..

Bila kite xdpt siap kan assigmnt on due date..
( setakat ni x penah lg la..tp buat last minit tu memang selalu…haha)
Kite ‘ bangau’kan  masa pulak..kononnye sibuk sgt la..byk sgt keje la..laptop problem la..etc…

Bila kite x menang dlm game, sports, or what ever function..
Kita ‘bangau’ kan pasukan lawan..selalu cmtu kan..?? padang x bagus la..xde supporters la..audiens bising la..kan..kan..

Dan yg ni..memang selalu saya buat..hahaha..
Mem ‘ bangau’ kan seluar n baju baju an yg dh ketat + x muat lagi..
Padahal aku yg makan tak hengatt..wakakakaka..

Ehmm..bila kita kita x dapat apa yg diiginkan..
( cth: result  x best, meniaga x untung, x dpat keje ke..)
Kita selalu ckp... ”nak wat camne..dh xde rezeki...” kan..kan..kite selalu ckp cmtu kan..sy pn memang selalu...hehe..

Tapi..sape yg bagi kite rezeki tu...Glupp !!
ALLAH s.w.t..
Adakah kita nak mem ’bangau’ kan Allah...???
Astaghfirullahal 'azim...!!!
Nauzubillah..
Nauzubillah...

No comments:

Post a Comment