Tuesday, December 20, 2011

Volunteer Induction Course

Assalamualaikum w.b.t :)

<19 November 2011>

Kite g kursus sukarelawan beb..wa cakap luu..kau ado..???

Ini adalah hasrat terpendam kite sejak dulu lagi..nk join sukarelawan..nk memberi sedikit sumbangan dan khidmat bakti kepada masyarakat la konon..ececeh..
So, my dreams come true la kan..dpt join Islamic Relief Malaysia (IRM) nie..
So, pergi la kite kursus sukarelawan tu @ VIC tu kt Serdang Perdana nun..alah, yg sebelah South City tu…hehh..bajet sume tau la kan..
Pas2 siap promo kt member-member kite yg very da sporting n comel tu kan, ajak join VIC ni…
Pas2 member-member kite yg comel sume tu memang suwet habis la kan..on je kan..siap ajak member diorang lagi kan..makanya jadi ramai la yg nak join VIC ni..ohh..alhamdulillah..boleh buat geng la pasni..hehhe..
Jum cekidaut ape itu IRM....

            Islamic Relief merupakan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang telah ditubuhkan di Birmingham, United Kingdom sebagai reaksi kepada masalah kebuluran di Afrika pada tahun 1984. IR bernaung dibawah Islamic Relief Wordwide (IRW). Ia diasaskan oleh Dr. Hany Al-Banna dimana ibu pejabat Islamic Relief kekal di Birmingham sehingga kini. Islamic Relief (IR) adalah sebuah agensi bantuan dan pembangunan antarabangsa (INGO) yang memperolehi pengiktirafan status perundingan Bangsa-bangsa Bersatu Economic & Social Council. Matlamat IR adalah untuk membasmi kemiskinan dan meringankan penderitaan penduduk termiskin di seluruh dunia. IR akan memberi bantuan dalam fasa kecemasan yang melibatkan bencana alam    ( banjir, tanah runtuh, tsunami, dll) atau bencana buatan manusia       ( peperangan, dll ). Selain itu, IR juga terlibat dalam pembangunan secara bersepadu , melalui kerjasama dengan masyarakat setempat, rakan kejasama dan juga penaja. IR memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan tanpa perjudis bangsa, agama, dan jantina mengikut keperluan semasa.
            Sehingga kini IR mempunyai rangkaian tetap di lebih 30 buah negara di seluruh dunia dan  telah berkhidmat di lebih 44 buah negara. Pada masa yang sama, lebih banyak pejabat Islamic Relief dibuka di Eropah seperti di Albania, Belgium, Bosnia, Croatia, Jerman, Perancis, Itali, Belanda, Switzerland dan Amerika Syarikat (AS). Sehingga kini, Islamic Relief bergiat aktif dalam memberikan bantuan kecemasan dan pembangunan kemanusiaan di Afghanistan, Albania, Bangladesh, Bosnia, Chad, Checnya, China, Mesir, Ethiopia, Indonesia dan Iraq. Negara lain yang pernah menerima bantuan Islamic Relief ialah Jordan, Kenya, Kosovo, Lebanon, Malawi, Mali, Nigeria, Pakistan, Somalia, Sudan dan Yemen.
 
Pertubuhan Islamic Relief Malaysia (IRM)
Tujuan penubuhan adalah untuk meneruskan bantuan kemanusiaan IR di Asia-Pasifik. Sementara di Malaysia pula, IRM ditubuhkan pada tahun 2005 dengan misi untuk menyokong sebarang usaha mengumpul dana dan melaksanakan bantuan Islamic Relief di rantau ini. IRM juga memainkan peranan meningkatkan kesedaran mengenai Islamic Relief dan menyebarkan maklumat terkini mengenai perkembangan pertubuhan berkenaan di peringkat global kepada rakyat Malaysia. Selain mengumpul dana, IRM turut melaksanakan program-program pembangunan komuniti, ekonomi dan sosial di Malaysia untuk golongan berpendapatan rendah, anak yatim, ibu tunggal, warga emas dan golongan kurang upaya.


belum ape2 lagi dh sebok ambik gamba kan

da 2 guys on our group.<korang memang best>

he is En Halim..very the spOrting
ni yg ni Brother Fitri..person in charge VIC
aku ambik gamba die curik-curik beb..
bajet ambik gamba tu wat report la kan...
wakakaka..

hehe..sempat lagi...yg kt belakang tu Bro Fitri...die sgt ensem dan kacak sekali...
< die x layan blog aku, so die takan tau dlm ni ade gamba die>
giLoss..

Sister Atyra

Sister Wira Tajima

all of Volunteer on 19Nov 2011

semua kami bertindak secara Gud Gud je kan... skema  xbleh blah...terutama  aku..hahaha

okee...ini best..!!! tgk En Halim siap wat 'Peace' lagi..
Bro Fitri wat  iklan kacang Cap Tangan je..
tp oklah..sb die kacak kan...wakakaka...


 :: “The World Is Hugged By The Sincere Arms Of Volunteers”

No comments:

Post a Comment